Viser innlegg med etiketten Kräftskiva. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kräftskiva. Vis alle innlegg

fredag 29. august 2014

Har ni njutit årets kräftskiva?

Visst var det väl härligt med kräftpremiären i mitten på augusti? Vi är inne i en härlig tid där vi kan njuta den ljuva sensommaren och fortfarande få några långa kvällar utomhus tillsammans med familj och vänner. Har du inte hunnit med kräftskiva än, eller vill fira igen, så finns det gott om tid – säsongen varar till mitten på september.


Gillar du att fiska kräftor själv? Vårt bästa tips är att fånga kräftorna om natten, för kräftor är nattdjur. Du kan även köpa kräftor i butiken, det fungerar minst lika bra. Om du fångar kräftorna själv ska de kokas i välsaltat vatten och med krondill i vattnet. Häll gärna i lite öl och andra kryddor i vattnet också. När kräftorna är färdigkokta kan du låta de svalna lite innan du äter dem. Kom ihåg att suga ut all den goda saften ur kräftan!
Traditionella drycker som öl, snaps eller sockerdricka går bra att dricka till kräftorna. Servera gärna med tillbehör som vitt bröd, kex, sallad och kokt potatis.



Duka bordet fint med lyktor, levande ljus och servetter och tallrikar som är dekorerade med kräftmotiv, så blir det garanterat en perfekt kräftskiva!

Vad är ditt bästa tips till kräftskivan?
Dela gärna en bild på din fina dukning till kräftskivan med oss på Instagram.
Använd hashtag #NilleSverige så hittar vi dina bilder!

lørdag 3. august 2013

Välkommen på kräftskiva!

Många är vi som går och längtar efter att sätta tänderna i de härliga frodiga kräftorna som är så speciella och eftertraktade i våra ögon. Egentligen är det ganska lätt att få tag i kräftor idag, till skillnad för hur det var långt tillbaka i tid. Förr var det absolut förbjudet att fånga kräftor, med undantag för exakta perioder då folk samlades längs vattenkanterna stående eller i båtar, och kastade sig lös efter kräftorna när startskottet gick!


Carl Larssons illustrering av gammal traditionsrikt kräftfiske i Sundborn (vi har lånat bilden av Popularhistoria.se)



Här vittjas kräfttinor (vi har lånat bilden från stavsjo.se)


Nu för tiden går det lite lugnare för sig, man kan i lugn och ro handla kartonger med färdigkokta, rosa godbitar, och själv bestämma hur mycket man vill ha.

Kan man äta kräftor när man vill?
Traditionen säger att man ska ha "premiär" den första onsdagen i augusti, vilket i år infaller den 7:e. Någon påstår att man alltid ska ha kräftpremiären den dagen, men andra väntar till en passande helg i augusti. Man kanske kollar när det är lättast att samla vänner och familj till ett härligt lag, innan man fastställer vilken dag man ska göra det. Men en sak är vi överens om; man väntar med kräftpremiären till augusti månad. Då dukar man långbord och bjuder in alla som älskar kräftor - och självklart andra också, det är ju lov att inte gilla denna maten, så kan man ju bara ha med sig något annat gott! :)


Det är praktiskt med engångstallrikar och glas från Nille! :-)


Ska man bara äta kräftor på en kräftskiva?
Man bör ju ha det sedvanliga tillbehöret som hattar, tallrikar, glas och matchande servietter, och så klart ett härligt sånghäfte, den saken är ju klar. När det kommer till maten så kan det kan ju kanske bli lite tråkigt att bara ha kräftor, så vi rekommenderar så klart en massa gott tillbehör som; baguetter, ostar, småkex, pajer (paj med västerbottensost brukar vara succé!) aioli (gärna hemlagad) och andra dressingar man gillar. Det är många som föredrar öl till kräftor, men vitt vin passar också utmärkt, och så klart vanlig läsk/mineralvatten. En del tycker att kräftskivan inte är "som den ska vara"om man inte har en nubbe att skölja ned maten med, men det lämnar vi till er själva att bedöma vad som passar bäst just på din skiva!


Har du handlat det du behöver till den stora festen?
Kom ihåg - hos oss på Nille finner du allt du behöver för att göra kräftskivan till årets bästa!



Vi har massor av fint tillbehör för en vällyckad kväll!


Nu är vi väldigt ivriga på att få höra hur just DU har tänkt att fira i år!
Ska du ha kräftskiva hemma eller är du bjuden till någon annan, eller firar du inte alls?


Lämna gärna en kommentar här under - och vi blir väldigt glada om du delar inlägget med dina vänner!

Vi vill gärna se bilder från din kräftskiva; Du kan dela de antingen på vår Facebooksida eller på Instagram. Du kan tagga bilden med #nilleskiva2013


Smaklig måltid!